In oktober liep ik samen met een wandelmaat en een gids de Kanchenjunga Trek in Nepal. Kanchenjunga heeft een hoogte van 8586 meter en is daarmee de derde hoogste berg van de wereld. Deze trekking kent 2 routes, eentje naar het noordelijke basiskamp en de ander naar het zuidelijke basiskamp. Door enkele passen over te steken liepen we beide.

De hieronder vermelde hoogtemeters zijn gelogd met een gps. Ze geven de hoogte aan van de overnachtingsplekken. Er zijn allerlei schrijfwijzen voor de namen van de plaatsjes. Ik gebruik hier de naam zoals vermeld op de kaart en die lijkt op de naam zoals die lokaal uitgesproken wordt.

Trekkingdag 1 – Kathmandu – Birtamod

De Kanchenjunga ligt aan de oostgrens met India en is na de aardverschuiving op het vliegveld Suketar niet zo makkelijk meer te bereiken. Daarom vliegen we met Buddha Air naar Biratnagar. Daarna gaan we met de bus in ruim 3 uur naar Birtamod.

Met de bus van Birtamod naar Taplejung - Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 2 – Birtamod – Taplejung (1805 m)

Vandaag nog eens 10 uur in de bus gezeten om bij het vertrekpunt van de trek te komen. Fantastisch uitzicht onderweg.

De laagstaande ochtendzon over de theeplantages van Ilam met op de achtergrond de witte top van de Kanchenjunga zie ik nog zo voor me.

Tapljejung - Chirwa - Kanchenjunga - NepalTrekkingdag 3 Tapljejung – Chirwa (1240 m)

Vandaag begint dan eindelijk de trek. Eerst met een afdaling naar Mitlung op zo’n 950 meter hoogte.

De route voert langs rijstvelden, kardemomplantages en door bamboebossen. Volgens de gids brengt Kardemom hier veel op, ‘good money’.

Lodge Sekathum - Kanchenjunga Trek - NepalTrekkingdag 4 – Chirwa – Sekathum (1595 m)

Er zijn op deze Kanchenjunga Trek niet zo heel veel plaatsjes waar je kunt overnachten. We komen daarom al vroeg in de middag in Sekathum aan, onze overnachtingsplaats.

Er zijn maar een paar huizen en eentje daarvan is onze lodge. Aan de rand van het dak hangen maïskolven te drogen en langs een muur liggen enorme pompoenen en komkommers. Nadat we ons opgefrist hebben bij de buitenkraan, bekijken we de activiteiten in het dorp zoals het vlechten van matten en het binnenhalen van vlees dat aan de lijn te drogen hangt.
Pompoenen en komkommers in Nepal

Trekkingdag 5 – Sekathum – Amjilosa (2400 m)

Onze gids verzekert ons dat we in de lodge in Sekathum pannenkoeken als ontbijt kunnen nemen. Later begrijp ik dat hij zelf in de keuken geholpen heeft ze te bakken. Na een dal bhat-lunch in Amjilosa besluiten we om in dit plaatsje te overnachten. De lucht is betrokken en verderop onweert het. In de regen en met onweer doorlopen naar Gyabla is geen pretje.

Trekkingdag 6 – Amjilosa – Phale (3250 m)

Door de vroege stop van gisteren wordt het vandaag dus een lange dag. Bij aankomst in Phale zijn we dan ook aardig moe. Na intrek in de lodge wil ik naar de wc. Die blijkt op slot te zijn en met enige tegenzin van de lodge-eigenaar krijg ik toch de sleutel. De wc blijkt helemaal nieuw te zijn. Wellicht had de eigenaar hem zelf willen inwijden.

Gebedssteen - mani-steen - NepalTrekkingdag 7 – Phale – Ghunsa (acclimatisatie) (3430 m)

Het is maar een uurtje lopen naar Ghunsa, ons eindpunt van de dag. Vlak voordat we in het plaatsje aankomen lopen we langs een enorme gebedssteen (mani-steen). Ook in Ghunsa zelf zien we een muur met gebedsstenen.

Op deze hoogte is het tijd voor een acclimatisatiedag. Ghunsa heeft een stuk of 6 lodges wat ons veel lijkt voor het kleine aantal trekkers.

Trekkingdag 8 – Ghunsa – Khambachen (4095 m)

De route voert vandaag door een gebied met bossen en struikgewassen in prachtige kleuren. Groen, geel en rood in allerlei schakeringen. En op de achtergrond grote bergen zoals de Jannu (7711 m) die in de lokale Limbu-taal de berg met schouders genoemd wordt.
Zicht op de berg Jannu (7711 meter)

Trekkingdag 9 – Khambachen (acclimatisatie) (4095 m)

Rond middernacht toch maar een paracetamol tegen de hoofdpijn genomen. Het hoogteverschil van gisteren is het dubbele van wat aanbevolen is om hoogteziekte te voorkomen. Daarom blijven we vandaag in Khambachen en maken we een wandeling de vallei in. Daar treffen we een eenzame herder aan die er al enkele weken met zijn yaks woont.

Trekkingdag 10 – Khambachen – Lhonak (4785 m)

Ook vandaag weer het dubbele van de aanbevolen stijging. Veel keuze is er niet. De uitzichten op witte bergtoppen worden wel steeds mooier. Lhonak ligt prachtig op een vlak terrein, een soort weide. De yaks grazen rondom de huisjes en lodges. Als je de deur uitstapt is het wel even goed opletten.

Pang Pema - Kanchenjunga Base Camp NepalTrekkingdag 11 –  Lhonak – Pang Pema (5140 m) – Lhonak

In het donker om vijf in de ochtend gaan we op pad naar Pang Pema, het Kanchenjunga Base Camp op 5140 meter hoogte. Pas een half uur voor aankomst in het basiskamp wordt de top van de Kanchenjunga zichtbaar bij een prachtige strak blauwe lucht.

De Nepalese jongen die ons onderweg inhaalde, blijkt de bhatti (het theehuis) te bestieren bij het basecamp. Ik bestel thee en een noedelsoep.

Trekkingdag 12 – Lhonak – Ghunsa (3430 m)

De wandeling terug naar Ghunsa is weer prachtig. Rond het middaguur komen we in Khambachen aan, een mooi moment om de de beroemde pizza van dit dorp te bestellen. De keuken van de lodge is net als z’n naam, Kanchenjunga White House, bijzonder.

Rododendronbos Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 13 – Ghunsa – Selele Camp (3970 m)

Voorbij de kleine waterkrachtcentrale van het dorp gaat het pad omhoog en loopt door een mooi rododendronbos. Alle stammen zijn met een dikke laag mos begroeid. Tijdens het laatste stukje van de route gaat het zachtjes miezeren maar net te weinig om nog het regenpak aan te doen.

Mirgin La Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 14 – Selele Camp – Cheram (3880 m)

Het is vandaag zwaar bewolkt en na een half uurtje lopen begint het licht te sneeuwen.

Jammer, want vanaf de Mirgin La (een pas op 4630 meter) zou je een prachtig uitzicht kunnen hebben op de Makalu en heel in de verte zelfs op de Mount Everest.

Yaks Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 15 – Cheram – Oktang (4795 m) – Ramche (4485 m)

Het heeft vannacht flink geregend en geonweerd. Later horen we op de radio dat dit het staartje geweest moet zijn van de sneeuwstorm die in het Annapurnagebied gisteren voor heel veel ellende gezorgd heeft. Hier is er maar een dun laagje sneeuw gevallen.

De yaks dalen nu af naar beneden waar nog wat te grazen valt. Zowel in Ramche en Oktang zien we de mooiste uitzichten op de besneeuwde toppen van de hele trek.Ramche Oktang Kanchenjunga Trek Nepal

Trekkingdag 16 – Ramche – Tortong (3020 m)

Na een koude nacht is het heerlijk ontbijten in het zonnetje voor de lodge. Het eerste stukje omlaag gaat over de hard bevroren sneeuw. Maar wat lager is alle sneeuw al weggesmolten. Omkijkend zie ik voor de laatste maal de Mount Kabru (7412 meter) met de kenmerkende Rathong (6682 meter) ervoor.

Trekkingdag 17 – Tortong – Sherpagaon (2045 m)

Eerst 500 meter klimmen naar de Lasiya Bhanjyang-pas. Net voorbij de pas heeft een aardverschuiving het pad onderbroken. Nu gaat het pad vlak langs de rand van de afgrond. Oppassen om geen misstap te maken!

Ezeltjes Kanchenjunga Trek Nepal Trekkingdag 18 – Sherpagaon – Phumphe Danda (1855 m)

Het is vandaag warm en vochtig maar zonder veel zon. We lopen veel omhoog en omlaag door dichte begroeiing. Tijdens de lunchpauze komen ezeltjes met nieuwe goederen langs. Ze stoppen om gretig te drinken van het water waar net de vaat mee gedaan wordt.

Kip-kurry Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 19 – Phumphe Danda – Kunjari (1695 m)

Onze gids stelt voor om vandaag een kip te kopen en een heerlijke kip-curry te maken om bij de dal bhat te eten. Vlak voor het eindpunt Kunjari koopt hij dan ook een lokale haan. En met de haan onder de arm loopt hij het laatste stukje. De kip-curry is heerlijk na drie weken vegetarisch eten.

Kunjari Taplejung Kanchenjunga Trek NepalTrekkingdag 20 – Kunjari – Taplejung (1805 m)

Deze laatste dag is nog pittig. Eerst afdalen naar de rivier op 1460 meter om daarna weer te klimmen naar de Deurali Bhanjyang-pas op 2600 meter.

Daarna is het rustig afdalen via Suketar Airport naar Taplejung.

Trekkingdag 21 en 22 – Taplejung – Biratnagar – Kathmandu

Een lange busreis, een taxirit en een mooie vlucht brengen ons  weer terug in Kathmandu. Tijdens de vlucht hadden we weer een geweldig uitzicht op de hoogste toppen van de wereld.

Interactieve kaart Kanchenjunga Trek

Klik op de kaart voor een interactief overzicht van de gelopen route.