Na enkele trektochten in Nepal, stond dit jaar Peru op mijn wishlist. In augustus 2015 liep ik met een groep van 4 wandelaars de spectaculaire Huayhuash-trek in de Cordillera Huayhuash die net ten zuiden van de Cordillera Blanca ligt. Het is een gebied vol meren, riviertjes en gletsjers. Je kent het misschien wel van het boek en de film Over de rand (Touching the Void). Hierin vertelt klimmer Joe Simpson hoe hij na een val zichzelf met een gebroken been in een uitputtende tocht uit de bergen redt.

De Huayhuash-trek werd een mooie tocht van 11 wandeldagen. Alle dagen liepen we boven de 4000 meter en staken elke dag een pas van 4700 meter tot 5100 meter over. Die inspanning werd overigens flink verlicht door de geweldige gids Edgar, kok Aurelio en ezeldrijver Tito met zijn 3 ezeltjes. Het was allemaal perfect georganiseerd door Quechuandes, een trekking agency in Huaraz.

De hieronder vermelde hoogtemeters zijn gelogd met een gps en geven de hoogte aan van de overnachtingsplekken.

Matacancha - Peru - Cordillera Huayhuash - hikingDag 1 – Huaraz (3052 m) – Matacancha (4170 m)

Om 8:30 uur worden we in ons hotel opgehaald door een Toyota-busje en rijden we naar het startpunt van de trek op zo’n 4170 meter.

In de loop van de middag komen we bij het startpunt aan en helpen bij het opzetten van de tenten. Van de hoogte heeft gelukkig niemand last omdat ieder van ons in de dagen voor de trek al enkele wandelingen boven de 4000 meter heeft gemaakt om te acclimatiseren.

afdaling Cancan-pas - Peru - Cordillera Huayhuash - hikingDag 2 – Matacancha – Mitucocha (4254 m)

Rond 6:30 krijgen we thee bij de tent, een ritueel dat de komende 11 dagen elke ochtend voor een goede start zorgt.

We gaan vandaag de Cacanan-pas over op 4696 meter. De zon spiegelt mooi op de rand van een lager gelegen meertje. Aan het einde van de dag zien we onze tenten staan bij het Mitucocha-meer.
Mitucocha-meer - Peru - Cordillera Huayhuash - hiking

Dag 3 – Mitucocha – Carhuacocha (4157 m)

Nadat we de Carhuac-pas op 4630 meter oversteken, maken we een kleine omweg om een andere pas van 4806 meter over te steken. Vanaf die pas hebben we prachtige uitzichten op enkele groene gletsjermeertjes en op de hoge toppen van onder andere de Yerupaja (6634 meter), Siula Grande (6344 meter) en Sarapu (6127 meter). We overnachten aan het Carhuacocha-meer.
Uitzicht op gletsjermeer - Peru - Cordillera Huayhuash - hiking

Dag 4 – Carhuacocha – Huayhuash (4348 m)

De tocht voert langs de drie meertjes die we gisteren vanaf de pas goed konden zien. Het riviertje dat uit een van de meertjes stroomt is kraakhelder en smaragdgroen en heeft bijzondere plantengroei. Als we de morene opklimmen hebben we een van de mooiste uitzichten van de hele tocht. Daarna steken we nog de Siula-pas op 4831 meter over.
gletsjermeer - Peru - Cordillera Huayhuash - hiking

Dag 5 – Huayhuash – Viconga (4356 m)

Het heeft vannacht flink gevroren en er staat zo’n 4 centimeter ijs in een teiltje water. Vandaag gaan we over de Portachuelo-pas op 4790 meter. Daarna dalen we af naar ons kamp bij het kunstmatige Viconga-meer. Hier zijn ook warmwaterbronnen waar we voor het eerst in dagen een bad nemen.
Viconga-kamp Cordillera Huayhuash - Peru - hiking

Ezeltjes en paarden op de Cuyoc-pas - PeruDag 6 – Viconga – Pampa Cuyoc (4512 m)

Het pad naar de Cuyoc-pas op 5043 meter gaat heel geleidelijk omhoog wat op deze hoogte wel prettig is. Ook als je alleen maar een daypack draagt. Net als we op de pas zijn, worden we ingehaald door de ezeltjes en paarden van enkele andere wandelgroepen. Voordat zij aan de steile afdaling beginnen, wordt de bagage op de ezels nog eens goed vastgetrokken.

Dag 7 – Pampa Cuyoc – Cutatambo (4265 m)

De klim naar de Jurau-pas (ook wel Santa Rosa) op 5061 meter lopen we het grootste deel in de schaduw van de berg. Mijn donsjack gaat pas uit als we in de zon lopen. Op de pas zien we onder andere de Siula Grande, Carnicero en de smaragdgroene gletsjermeren Jurau en Sarapococha.

Sarapococha-meer en Yerupaja - Peru- Cordillera Huayhuash - hikingDag 8 – Cutatambo (4265 m)

Vandaag blijft het kamp staan en is er een tocht naar de Cerro Gran Vista gepland. Zelf beperk ik me tot de de morene van het Sarapococha-meer en geniet daar van het uitzicht op onder andere de Yerupaja en de plek van Joe Simpson’s martelgang. De 6344 meter hoge Siula Grande is nog net verborgen achter de uitlopers van de Sarapo.

Dag 9 – Cutatambo – Huatiac (4318 m)

Ondanks de wolkeloze lucht gisteravond is er wat sneeuw gevallen. Waarschijnlijk poolsneeuw die is ontstaan door condensvorming bij temperaturen dik onder nul. De dag begint met een eenvoudige afdaling naar Huayllapa (3480 meter), het enige dorpje in de trek. Daarna volgt een stevige klim naar het Huatiac-kamp (4318 meter).
Huayllapa - Peru- Cordillera Huayhuash - hiking

Dag 10 – Huatiac – Jahuacocha (4073 m)

Vandaag gaan we 2 hoge passen over, de Tapush-pas (4780 meter) en de Yaucha-pas (4846 meter). Condors zweven hoog in de lucht op zoek naar prooi. Tijdens de afdaling van de laatste pas krijgen we een fantastisch uitzicht op het Jahuacocha- en Solteracocha-meer. Daar staat vanavond ons kamp.
Jahuacocha - Solteracocha - Peru- Cordillera Huayhuash - hiking

Herderin - Peru - Cordillera Huayhuash - trektochtDag 11 – Jahuacocha (4073 m)

We blijven vandaag bij het Jahuacocha-meer staan. Ik wandel naar het Solteracocha-meer en klim daar de morene op. Even genieten van het uitzicht op de gletsjer van de Rondoy en Jirishanca. Op de terugweg loop ik langs een herderin die al lopende breit. ‘s Avonds een adembenemende zonsondergang die weerspiegelt in het meer.

Llamac - Peru - Cordillera HuayhuashDag 12 – Jahuacocha – Llamac (3230 m) – Huaraz (3052 m)

De laatste dag alweer. Via de Llamac-pas (4272 meter) dalen we af naar het plaatsje Llamac. Daar wacht het busje om ons weer via een slingerende bergweg terug te brengen naar Huaraz.

Interactieve kaart Huayhuash Trek

Klik op de kaart voor een interactief overzicht van de gelopen route.